Inspiraatio

Brändin vastuullisuus puntarissa – mikä nykyään on vastuullista?

16.4.2024, Four Reasons

Miten erottaa vastuullinen hiuskosmetiikkatuote? Pakkausmerkinnöistä? INCI-listauksesta? Verkkosivujen tarjoamasta tiedosta? Vaikka nämä saattavat tarjota viitteitä tuotteen vastuullisuudesta, on fakta se, että tiedostavimmankin kampaajan tai kuluttajan on mahdotonta arvioida tuotteen koko arvoketjun vastuullisuutta pelkän pakkauksen ja julkisten tietojen perusteella. Kierrätysmateriaalista valmistettu pakkaus ei tee tuotteesta vastuullista, jos tuotanto-olosuhteet ovat epäeettiset. Eikä eettisesti valmistettu tuote takaa automaattisesti vastuullisuutta, jos sen kuljetusmatkat ovat pitkiä ja aiheuttavat suuria päästöjä.

EU:ssa kehitteillä oleva uusi standardi vastuullisuusraportointiin, CSRD, on tärkeä askel harhaanjohtavan vastuullisuusviestinnän ja viherpesun torjunnassa. Terminologian yhdenmukaistaminen tulee olemaan tervetullut muutos kosmetiikan markkinointiin.

Four Reasonsin vastuullisuustyö pohjautuu asiakaskeskeisyyteen: vastuullista on laittaa asiakkaan tarpeet etusijalle ja tuottaa tuotteita ja palveluita, joille on aidosti kysyntää. Vastuullinen kosmetiikkaostos on se, joka käytetään loppuun.

Vaikeat ajat pakottavat niin yritykset kuin kuluttajatkin priorisoimaan – kuinka tasapainotella taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun kanssa? Olenko valmis maksamaan enemmän ekopakkauksesta? Tuenko suomalaista ja paikallista? Valitsenko edullisemman vastuullisuuden kustannuksella? Päätökset eivät aina ole yksiselitteisen helppoja.

Kolme vuotta sitten aloitimme systemaattisen vastuullisuustyön Four Reasonsilla luomalla YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin perustuvan vastuullisuusohjelman. Tavoitteenamme on kehittää tuotteidemme koko arvoketjun vastuullisuutta ja vähentää niiden ilmastovaikutuksia. Kyllä, tuotteemme ovat vegaanisia, pakkauksemme kierrätettäviä, ja tehtaallamme Suomessa käytämme 100 % uusiutuvaa energiaa. Vaikka olemme saavuttaneetkin merkittäviä tuloksia, tiedostamme, että vastuullisuustyö on jatkuvaa ja vaatii vielä vuosien työtä.

Viime vuonna merkittävin ympäristövastuuseen liittyvä saavutuksemme oli siirtyminen kierrätysalumiiniin myydyimmän hiusvärimme, Four Reasons Optiman, värituubeissa. Tämä muutos vähentää neitseellisen alumiinin käyttöä lähes kuusi tonnia vuodessa.

Vaikka ympäristövastuuseen liittyvät näkökohdat ovat usein näkyvimpiä vastuullisuustyössä, Four Reasonsilla vastuullisuus merkitsee ennen kaikkea hyviä kumppanuuksia asiakkaidemme kanssa ja reilua työnantajuutta. Kehitämme jatkuvasti uusia tuoteinnovaatioita yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, tarjoamme koulutusta asiakkaillemme uusimpien trendien ja liiketoimintatapojen osalta sekä panostamme henkilökohtaiseen palveluun. Luomme työpaikan, jossa jokainen työntekijä kokee panoksensa merkitykselliseksi ja jossa on mukava työskennellä. Henkilöstöltämme ja asiakkailtamme saamamme tunnustus lämmittää mieltämme erityisesti, ja voit lukea niistä lisää juuri valmistuneesta uusimmasta vastuullisuusraportistamme.

Väitänkin, että vastuullisen yrityksen tunnistaa ennen kaikkea siitä, miten se kohtelee asiakkaitaan ja henkilökuntaansa. Miten yritys vastaa, kun asiakas reklamoi viallisesta tuotteesta? Onko yritys todella kiinnostunut asiakkaasta ja hänen tarpeistaan? Mitä työntekijät kertovat yrityksestä? Todennäköisesti he kertovat paljon enemmän vastuullisuudesta kuin mitä pakkaustekstit paljastavat.

Lämmin kiitos siis asiakkaillemme ja henkilökunnallemme vuoden 2023 saavutuksistamme. Jatkamme määrätietoista työtämme yhteisten tavoitteidemme eteen tehden vastuullisia valintoja!

Terveisin Jyrki Hakala
Toimitusjohtaja
Four Reasons

Vastuullisuusraportti 2023 on nyt julkaistu! Voit lukea sen täältä!

Four Reasons

Four Reasons on suomalainen kauneusalan kapinallinen. Kuljemme eturintamassa monimuotoisuuden puolesta ja puolustamme jokaisen oikeutta kauneuden kokemukseen. Inspiroimme ja voimaannutamme ihmisiä arvostamaan itseään sellaisena kuin kukin on – ihanan epätäydelllisenä – ja tarjoamme työkaluja positiivisen minäpuheen vahvistamiseen.